Aneb proč trávím volný čas povídáním zdarma.. Od útlého věku jsem nadšencem do podnikání. Vše začalo knihou Bohatý táta, chudý táta od Roberta Kiyosakiho a bylo ještě více katalyzováno Čtyřhodinovým pracovním týdnem od Tima Ferrisse. O tom, jak pro mě podnikání znamená především svobodu a radost, jsem psal už v článku o vizi a poslání. Tam jsem také zmínil, že bych tuto svobodu a radost přál všem lidem. V návaznosti na to vám dnes povím, proč trávím volný čas povídáním si s lidmi, kteří chtějí podnikat teprve začít.

Diskusemi o podnikání jsem v posledních sedmi až deseti letech strávil tisíce hodin. Ve valné většině to bylo s již úspěšnými podnikateli, kteří se mnou řešili své kampaně nebo se kterými jsem chodil na pivo či navštěvoval jejich firemní večírky. Nesmírně mi to dalo. Ale teprve v posledních asi dvou letech jsem začal zažívat konzultace i na druhém konci spektra – s podnikateli aspirujícími, tedy nadšenci, kteří něco teprve chtějí budovat.

Začalo se na mě totiž obracet čím dál více lidí z mých okruhů přátel a známých. Většinou to začíná slovy: „Chci dělat tohle a mám takovýhle plán, co si o tom myslíš?“

Nebudu skromně předstírat, že mě to netěší. Naopak neskromně přiznávám, že mám tyto diskuse velmi rád a také rád svým přátelům nabízím trochu hlubší pohled na věci, které z počátku nikdy nejsou zřejmé.  Já o sobě netvrdím, že jsem Petr Kellner, ale marketing je tak neoddělitelně s podnikáním spojen a především mi dal nenahraditelnou zkušenost a vhled, co se týče schopnosti uspět na trhu. Posledních osm let nedělám nic jiného, než je řešení právě této otázky u desítek a desítek firem.

Po čase vám totiž dojde, že se to nakonec VŽDY stočí k několika základním problémům.

  • Chce naše cílová skupina vůbec tento produkt? Budou lidé ochotní za něj platit?
  • Má náš produkt šanci uspět po odečtení nákladů?
  • Kolik si můžeme dovolit investovat do získání zákazníka?
  • Je to dost na to, aby nám zbyl zisk? Je to dost na to, abychom dokázali soupeřit s konkurencí?
  • Kde máme největší šanci uspět? Facebook, Google, Heureka atd ?
  • Máme si udělat vlastní eshop? Máme mít blog?

A tak dále.

Toto přirozeně firmy řeší, ale řeší to také lidi, kteří s podnikáním začínají. Rozdíl mezi firmou, které já obvykle konzultuji, a nadšencem je většinou ten, že nadšenec nemá peníze na experimenty, které jsou v marketingu a propagaci nevyhnutelné. Naopak firmy mají. Mohou si dovolit zkoušet věci. A to stojí desítky a desítky tisíc (klidně i měsíčně), které aspirující začátečník ve většině případů nemá.

To začátečníka přirozeně staví do velmi nevýhodné výchozí pozice.

Ale!

To je zároveň to, co mě na diskusích s těmito aspiranty baví.

Jak začít podnikat od nuly s minimem peněz a zkušeností

Odvěká otázka, na kterou neexistuje univerzální odpověď nebo magický klíč. Když za mnou přichází kluci a holky, co něco teprve chtějí tvořit, zpravidla je zajímá, jak mohou začít, aniž by do toho museli investovat velké peníze. Následně jsme nuceni společně hluboce přemítat a brainstormovat, kde by se mohla nacházet příležitost, kudy by mohla vést nejschůdnější cesta a kde se nachází tzv. low-hanging fruit. Oblíbená americká fráze pro „nejsnáze dosažitelné ovoce“.

Zdrcujícím faktem pro hodně lidí je, že čím méně peněz na podnikání je k dispozici, tím nejen, že jsou omezenější možnosti, ale tím VÍCE si to vyžádá ČASU a ÚSILÍ. Málokdo je toto schopen obětovat a vložit do něčeho potenciálně i dva, tři roky práce, než to vůbec začne vydělávat. Pokud v sobě člověk ale má zápal a přesvědčení, pak je to přirozeně velice možné.

A právě pro takové nadšence mám nabídku.

Pokecejme si. Zadarmo.

Máte nápad a touhu, ale nevíte, kudy do toho? Možná máte produkt, ale nevíte, jak ho zpropagovat, když nemáte statisícový rozpočet na marketing. Dobrá. To je těžké, ale ne nemožné. Pojďte si o tom pokecat s někým, kdo pro své klienty investoval miliony korun v odlišných reklamních kanálech a tedy ví, kudy cesty pravděpodobně nepovedou a kde nalézt příležitosti.

Napište mi na nicolasvrba@gmail.com a uveďte mi prosím, oč se jedná, jaký je váš současný plán a co je vaším důvodem pro celou věc. Ideálně, pokud také máte své poslání a Velké Proč. Pokusím se vám odpovědět co nejdříve a bude-li alespoň trocha volného času, dáme si spolu kafe přes ZOOM či Google Meet.

Bude to skutečně zdarma? Ano. Jediné, o co vás pravděpodobně požádám, budou tři, čtyři věty, kterými byste shrnuli konzultaci se mnou. To zase pomůže v dlouhodobém horizontu mně, neboť konzultace mě živí a každá další reference je pro mě přínosem. Navíc tím také šířím povědomí o své osobní značce. Pokud vám to dává smysl, napište.

Ať se daří!