Marketingem se živím kolem deseti let. Začal jsem v tomto oboru pracovat poměrně brzy.. už jako mladík, ucho, zoban.

Jak se nicméně kluk v 18 letech dostane k práci marketingového konzultanta? Jak vůbec může obyčejný středoškolák pomáhat firmám s reklamou?

Vlastně se to událo trochu náhodou. Asi osud.

Mezi základní a střední školou, tedy v mých 15-16 letech, patřilo k mým největším koníčkům vyvíjení webových stránek. Přišlo mi to tehdy ohromně zábavné a kreativní. A tak se stalo, když jsem si tenkrát ve volném čase vytvářel různé webovky, že mi nevyhnutelně přišla na mysl otázka: „Můžu na svůj web přivést nějaké návštěvníky? Jak se dá takový web propagovat?“

Protože jsem člověk zvídavý, odpověď na svou otázku jsem začal hledat. Četl jsem články, návody, kupoval jsem knihy. Čím více jsem do toho pronikal, tím více jsem byl nadšený ze svého nového zájmu – něčeho, co ostatní nazývali „internetovým marketingem“.

Vše, co jsem si o marketingu četl, jsem v rámci svých omezených možností začal zkoušet. To v té době znamenalo především experimentování se SEO, optimalizací webu pro vyhledávače. Málo jsem tušil, že si tím otevřu dveře do úplně nového života.

Stovky lidí denně (2012)

Mezi první úspěšné weby, které jsem si takto amatérsky marketoval, patřily blogy o cvičení a životosprávě. Netrvalo dlouho a proudilo mi na ně mnoho návštěvníků, stovky lidí denně. Když to dnes srovnám s některými svými klienty, kteří denně na webu obslouží tisíce i desítky tisíc uživatelů, je to nicotné, ale tehdy to pro mě bylo naprosto neuvěřitelné.

Jenže.. co s takovým webem?

Nebyl jsem žádný podnikatel. Neměl jsem žádný produkt.

Jako chudého brigádníka, který si v létě přivydělal možná tak pár tisícovek v kovošrotu nebo autoservisu, mě nenapadlo nic jiného, než tyto své weby prodat. To se za chvíli ukázalo jako další osudové rozhodnutí.

Práce v agentuře (2014-2017)

Jeden z mých webů koupil spolumajitel společnosti, která se shodou okolností zabývala webdesignem. Slovo dalo slovo a tak..

Na začátku roku 2014 jsem získal práci juniorního marketingového specialisty v pražské agentuře Fresh Services. Mladá firma, která chtěla rozšířit své vývojářské služby o marketing, ve mně nejspíš viděla budoucího konzultanta pro firmy. Toto dobrodružství trvalo cca 4 roky.

Podílel jsem se na tvorbě celého marketingového oddělení v agentuře, prošel jsem množstvím kurzů a seminářů, spoluvytvářel jsem kampaně nejdříve pro maličké firmy, později i pro velké značky. Právě na popud agentury jsem začal také přednášet o reklamě, SEO, sociálních sítích.

Několik měsíců v Americe a Asii (2017)

2017 byl rok, kdy jsem začal mít zvláštní pocit, něco mi nevyhovovalo, ale netušil jsem, co přesně to bylo. Opustil jsem docela impulzivně kancelář a vydal se na několik měsíců pracovat na farmu do Spojených států, kde jsem si náramně pročistil hlavu. Pak jsme s přáteli cestovali v Asii.

Navštívili jsme Thajsko, Japonsko i Čínu.

Po návratu mě však čekalo důležité rozhodnutí. Co dál? Přál jsem si začít dělat něco trochu jinak.. a tak jsem odešel na volnou nohu a začal pracovat sám na sebe. Stal jsem se marketingovým konzultantem, freelancerem. Nebylo to ale lehké. Celý rok 2018 jsem se držel na pokraji bankrotu, osobního vyčerpání a intenzivně hledal nové klienty.

První klienti (2017-2018)

V průběhu dalších dvou let jsem si postupně a pomalu (tenkrát mi to přišlo jako věčnost) nacházel první klienty, se kterými jsem začal spolupracovat na různých marketingových aktivitách.

Při zpětném pohledu jsem do podnikání na volné noze skočil opravdu po hlavě a bez jakéhokoliv pořádného plánu nebo vědomostí. Volná noha s sebou přináší obrovskou řadu věcí, o kterých jsem v té době neměl ani ponětí. Měl jsem možná nejdříve projít nějakým kurzem nebo se nechat od někoho mentorovat.. Ale co už. Nějak jsem to zvládl.

První zajímavé úspěchy (2019-2020)

V marketingu nic není hned a výsledky trvají. Pracoval jsem dlouhodobě na několika klientských projektech, které se v průběhu měsíců a let rozrůstaly a stávaly stále úspěšnějšími. Mé kampaně fungovaly. Nápady ústily v toužené ovoce a mí partneři vydělávali.

S tímto úspěchem se něco málo rozkřiklo a mně se začalo ozývat více zájemců a nových klientů.

Jako hladový, ambiciózní mladík jsem samozřejmě chtěl dělat všechno pro všechny. Pracoval jsem stále víc a víc a přidával tempo, dokud jsem se celý málem nezhroutil.. Velká podnikatelská lekce. Dnes se snažím upřednostňovat kvalitu před kvantitou.

Prohlubování a krystalizace (2021)

Díky funkčnímu podnikání a především faktu, že jsem se už nemusel obávat nedostatku klientů, jsem se v roce 2021 mohl začít více soustředit na celkové zdokonalování mé práce, celé organizace, nalezení nových spolupracovníků do týmu a prohlubování profesních i podnikatelských znalostí.

Vůbec poprvé jsem si navíc své marketingové postupy a procesy, které jsem si osvojil za poslední roky, začal formulovat do konkrétních a replikovatelných modelů. Základy mé vlastní metodologie. V tomto budu jistě pokračovat i nadále a kdo ví, možná z toho jednou vzejde i kniha.

Vyhlídky na další roky (2022+)

Jako obvykle se do budoucna dívám optimisticky. Mám v hlavě hodně myšlenek a nápadů, které bych rád zrealizoval, ale asi poví až čas, co z toho všeho se mi podaří skutečně dotáhnout!

Jistě zde budu o všem informovat.

Díky za přečtení a v případě zájmu či dotazu mne neváhejte kontaktovat.