Jak psát články, aby byly 1. v Googlu
Jak psát články, aby dobře rankovaly v Googlu? SEO copywriting v kostce..
V tomto návodu si ukážeme, jak psát články na váš web či blog tak, aby si je zamiloval nejen Google, ale i noví návštěvníci z vyhledávání.
Cílem je..
Poznámka: Každý SEO specialista nebo copywriter má své vlastní postupy, jak články tvořit. Nedá se říct, že by existoval jeden univerzální a jediný správný postup. Informace, které najdete na této stránce, nicméně vychází z řady úspěšných projektů, kde jsme byli schopní díky SEO získat stovky tisíc návštěv a miliony korun v tržbách.
Pokud bychom měli na otázku “Jak psát články na firemní web, aby získávaly návštěvníky z Googlu a vydělávaly nám?” odpovědět stručně a jasně, bylo by to asi takto:
Pište články co nejkvalitněji, jak jen dokážete, a udělejte vše pro to, aby v nich uživatel (hledající) našel odpovědi na své otázky.
Čím více uspokojíte uživatele, který v Googlu hledá řešení svého problému, tím v konečném důsledku více uspokojíte i vyhledávač. Ten si totiž weby na první stranu vyhledávání vybírá mimo jiné právě podle behaviorálních signálů - kolik času průměrně dotyčný stráví na vašem webu, kolik dalších vašich článků si přečte nebo zda ho to zaujme natolik, aby článek sdílel na sociálních sítích, a podobně.
Můžeme proto celou problematiku shrnout do oblíbených slov: “Obsah je král!”
Teď už se ale pojďme podívat na konkrétní postup.
Když pro klienty píšeme články na web, procházíme následujícím procesem.
Následně obsah publikujeme a dlouhodobě vyhodnocujeme, jak si vede. Díky webové analytice můžeme zkoumat, jak na něj reagují návštěvníci, a podle toho ho dále upravovat.
Předtím, než napíšeme první slovo, musíme znát dobře naše cíle. Konkrétně alespoň následující dva:
Obchodním cílem nejčastěji bude získání poptávky nebo objednávky. Pravděpodobně budeme chtít, aby nám článek přinesl zákazníka, který si objedná naši službu či produkt. Z toho důvodu budeme do textace vkládat i odkazy na naše produktové stránky, reference, případovky a tak dále.
Pokud s marketingem firmy teprve začínáme, je nejlepší začít tvorbu obsahu od článků právě s těmito cíli. Tím to ale samozřejmě končit nemusí.
Jak budeme marketing v průběhu času škálovat, objeví se nám i další cíle. Například budovat si brand - povědomí o naší firmě na trhu.
V takovém případě už textace nebude tolik zaměřena na konkrétní produkt nebo konkrétní specifický problém návštěvníka, ale bude adresovat nějaké “obecnější” téma.
S tím úzce souvisí i správný výběr klíčových slov.
Již v tomto velkém návodu jsem popisoval, že vše v SEO začíná analýzou klíčových slov. Jak se taková analýza tvoří, to najdete zase zde.
Nefunguje to tak, že bychom si z analýzy vybírali klíčová slova, na které chceme, aby se článek objevoval, ale přesně naopak - z analýzy si vybíráme slova, podle kterých teprve články plánujeme.
Výsledné články pak zvolená klíčová slova reflektují - objevují se v nadpisech, podnadpisech i jednotlivých odstavcích textů.
Každé klíčové slovo je specifické v tom, co od něj Google i uživatelé očekávají, což nás přivádí k další důležité otázce..
Uživatelé zadávají do Googlu své vyhledávací dotazy vždy s nějakým záměrem. Můžou chtít získat informace nebo třeba nakoupit na eshopu nebo získat navigaci do určité lokality.
Jak vidíte na příkladech níže..
Při tvorbě článků si proto musíme záměr uživatele dobře uvědomovat, abychom článek uchopili správně - a tím naplnili uživatelovu potřebu.
Pokud se nám nepodaří obsahem správně odpovědět na uživatelův záměr, Google nám vůbec nedá šanci a náš obsah se tak do TOP10 nedokáže dostat.
Před psaním článků je důležité si provést průzkum. Jaký obsah a jaké weby se na daná klíčová slova zobrazují na první straně vyhledávání?
Manuálně si zobrazené výsledky procházíme a zjišťujeme..
V rámci tohoto průzkumu si zapisujeme vše důležité, co nám může následně pomoci vytvořit lepší a kvalitnější obsah. Cílem je vždy kvalitativně překonat konkurenci.
Coypwriter nebo kdokoliv, kdo článek píše, si musí ve všech případech provést hloubkový průzkum daného tématu. Musí si projít obsah konkurence a zjistit co nejvíce informací, aby dokázal dát dohromady co nejodbornější obsah.
V případě, kdy naše externí copywriterky pomáhají klientům s tvorbou textů, ale u průzkumu konkurence nekončí. Obvykle si s klientem, který svoji oblast podnikání zná ze všech nejlépe a je tak často nejlepším zdrojem informací, dávají takové “reportérské rozhovory”, kdy se z něj v rámci diskusí a pravidelných schůzek snaží získat co nejvíce podkladů.
Samotné psaní pak podobně jako u diplomové práce nebo slohů na vysokých školách vždy začíná tvorbou osnovy.
Osnovu můžeme tvořit manuálně, ale stejně tak nám s ní může pomoci umělá inteligence - např. ChatGPT 4.
Dejme si příklad - na dotaz “jak přepsat auto” se v Googlu na prvních místech zobrazují následující weby:
Zkopírujme si jejich URL adresu a pojďme do ChatGPT 4.
Dáme mu instrukci, aby na základě těchto článku získal jejich osnovu.
To nám vyhodí podobný výsledek:
Požádáme AI, aby nám na základě těchto osnov připravila “kompilaci”. Prompt bude zhruba následující..
Všimněte si, jak se snažím ChatGPT 4 směřovat ke svému cíli - vytvořit obsahově kvalitnější a ucelenější článek.
Výsledek promptu je tento:
Super, co myslíte?
Pokud bych chtěl být opravdu precizní, mohl bych do ChatGPT 4 nakopírovat URL adresy i dalších článků v TOP10 na dané klíčové slovo a nechat ho, aby vytvořil osnovu ze všech dobře rankujících stránek.
Jakmile máme takovou osnovu, můžeme se pustit do psaní..
S tím, co jsme provedli výše, by neměl být problém dát dohromady obsahově velmi kvalitní text, který kvalitativně překoná naši konkurenci.
Píšeme-li článek pro klienta, projdeme s ním v závěrečném kroku připravený koncept, zeditujeme ho podle připomínek a pak vypustíme do světa - tzn. publikujeme na blog či firemní web.
Jak už víte z mých ostatních článků, tady ale práce nekončí. Je třeba průběžně analyzovat:
Podle dosahovaných výsledků můžeme texty dále upravovat.
Několikrát jsem se v praxi setkal s dotazem klienta, zda si může články psát sám (resp. jeho zaměstnanci a spolupracovníci) nebo zda do toho musí investovat peníze.
Odpověď není snadná, protože..
Naprosto minimálně bych doporučil, aby výrobě obsahu dohlížel zkušený SEO specialista. A to i tehdy, kdy má klient k dispozici zkušeného copywritera. Je totiž třeba zařídit, aby vytvářené články byly v souladu se SEO strategií a navrženou architekturou webu, jak jsem popisoval i v tomto článku.
Pokud jste došli až sem, děkuji za váš čas věnovaný čtení článku. Máte-li jakýkoliv dotaz, neváhejte se mi ozvat. Rád vám poradím. V případě zájmu pro vás můžeme ve spolupráci s našimi externími copywriterkami nové články s dobrým SEO sepsat.
Pokud vás téma SEO copywritingu zajímá více, rozhodně doporučuji následující odkazy.