Marketing na sociálních sítích: Jak na to? (2024)
Jak na sociální sítě? Přečtěte si podrobný návod.
Sociální sítě jsou velmi specifické platformy, které si žádají odlišné metody než ostatní online marketingové kanály.
Tento podrobný návod píšu pro majitele firem, kterým nestačí si přečíst jen, jak zapnout a naklikat reklamu na Facebooku nebo jiných sítích.
Je především pro ty, kteří chtějí vědět, jak o sítích vůbec přemýšlet a jak je uchopit, aby fungovaly a dosáhly toho, co potřebujete - ať už je to budování publika, brandu nebo získání zákazníků a prodejů.
Zde ukázka výsledků z několika našich projektů..
Tento klient organicky generuje miliónové dosahy s naší metodou na Facebooku.
Tito klienti získávají přes 1,6 milionu zhlédnutí na YouTube za rok zdarma bez reklamy.
Tento klient získal tisíce reakcí na své příspěvky a zvýšil zájem o své soukromé služby o 155 %.
Tento projekt nasbíral desítky tisíc fanoušků, statisícové dosahy a tisíce kontaktů do emailové databáze.
Cílem článku je ukázat vám:
Nejprve je třeba ale začít od základů.
Marketing na sociálních sítích se dá dělat mnoha způsoby. Abyste si vybrali ten správný, je nutné si nejdříve ujasnit, čeho vlastně chcete dosáhnout:
Každý z těchto cílů si žádá odlišné postupy, které se ale dají i šikovně a symbioticky kombinovat.
V tomto návodu si vysvětlíme i na příkladech.
Ať už je konkrétně váš cíl jakýkoliv, u marketingu na sociálních sítích si musíme uvědomit jednu zásadní věc.
Lidé nejsou na sociálních sítích proto, aby nakupovali. Jsou tam, protože se nudí nebo chtějí komunikovat se svými přáteli, případně číst novinky ze zdrojů, ke kterým už mají důvěru.
Naším záměrem by proto primárně mělo být vytvářet vztah s cílovým publikem. Teprve poté prodávat.
Když plánujeme své kroky, musíme se držet dvou hlavních pravidel:
Největší chyba, kterých se firmy dopouští, je právě ta, že se k sociálním sítím chovají, jako by na nich lidé aktivně hledali produkty a chtěli nakupovat.
Dejme si příklad.
Když se dělají reklamy například pro vyhledávač Google, stačí k úspěchu docela málo. Zacílit na klíčové slovo (například “hodinový manžel”), zobrazit uživateli inzerát s nabídkou a přivést ho na svůj web.
Uživatelé Googlu skutečně hledají právě teď tuto službu, tudíž se dá očekávat, že takto jednoduchá nabídka bude mít rychle úspěch.
To samé ale neplatí pro Facebook ani Instagram či ostatní sítě.
Pokud byste takto jednoduchou nabídku použili v reklamě na sociálních sítích, pravděpodobně vyplýtváte peníze na oslovení tisíců lidí, kteří v současné chvíli nic podobného nehledají a nepotřebují.
Mrkněme ale teď už na to, jak se na sítích propagovat lépe. V závislosti na situaci, v jaké jste.
Jsou dvě hlavní cesty, jak získat více poptávek (leadů) ze sítí.
Máme službu, tak k ní uděláme grafický banner, nahrajeme ho do platformy a spustíme reklamu. Banner se pak zobrazuje cíleným uživatelům, kteří se na něj proklikávají a následně se dostávají na náš firemní web, kde mohou odeslat poptávku.
Většina firem jde touto “snazší” cestou.
Je to také důvod, proč mnoho firem na sítích neuspěje. Proč?
Tato metoda totiž dobře funguje jen..
To ale není zdaleka situace většiny firem.
Toto jsou ukázky atraktivních nabídek, které se vymykají konkurenci:
Garantované výsledky, garantovaná hodnota nebo bezkonkurenční cenová nabídka. Typické prvky silných atraktivních nabídek.
Naproti tomu..
Toto jsou ukázky obyčejných nabídek, které nijak nevybočují z řady a tím pádem spíše neuspějí:
Jistě vidíte ten rozdíl. Takto “obyčejných” reklam je plný internet.
Pokud nedokážeme zákazníkům nabídnout něco unikátního, bude nás drtivá většina uživatelů zcela ignorovat. Ano, pravděpodobně se řada z nich na náš web proklikne, protože jsou zvědaví. Ale stejně tak rychle odejdou a už si na nás nevzpomenou.
Jestliže není v našich možnostech přijít se silnou nabídku, nemáme na výběr a musíme zvolit druhou, komplikovanější cestu..
Mít “obyčejnou” nabídku, která se nějak mimořádně nevymyká konkurenci, v zásadě nevadí. Stejně tak nevadí propagovat na sítích drahé produkty a služby, které si člověk neobjedná jen tak ze dne na den.
Lidé je v mnoha případech stejně budou chtít. Ale než je objednají, musí k nám nejprve cítit důvěru a sympatie.
Lidé nakupují od těch, kterým důvěřují a které mají rádi.
To je jednoduchá psychologie, která funguje už po tisíce let. A funguje i nyní u sociálních sítí.
Tato druhá cesta, tedy dlouhodobě budovat publikum potenciálních zákazníků a tvořit s nimi vztah (důvěru, sympatie), je proto vhodná pro většinu firem i OSVČ.
Postup u této metody se liší:
Díky vybudovanému vztahu s publikem se výrazně zesiluje potenciál naší nabídky, ačkoliv nabídka sama o sobě nemusí být tak mimořádně unikátní.
Když jsme například propagovali mého klienta Mgr. Sebastiana Jamese a jeho terapeutické služby či rozvojové workshopy, první týdny a měsíce jsme na Facebooku vydávali pouze edukativní příspěvky na míru ušité naší cílové skupině:
Lidé četli naše příspěvky a nejen, že na ně poměrně hodně reagovali, ale hlavně s nimi souzněli a našli v nich informace, které jim pomáhali pochopit jejich problémy.
Díky tomuto vybudovanému vztahu pak došlo k 155% nárůstu zájmu o Sebastianovy služby a podařilo se nám díky sociálním sítím zaplnit jeho kalendář klienty až na měsíc dopředu. Podrobněji jsem o tom psal zde.
Budovat vztah s publikem je prakticky totéž co budovat si značku nebo budovat povědomí o našem podnikání.
Podívejme se proto teď, jak se tyto kroky dělají konkrétně..
Pokud je naším cílem zviditelnit naši firmu, budovat brand a také publikum potenciálních zákazníků, pak nejlepší funkční způsob je prostřednictvím kvalitního obsahu.
Obsah, pokud je tvořený správně, nám umožňuje navázat vztah i se zcela neznámými lidmi, kteří o nás ještě nikdy neslyšeli.
To znamená:
Pokud hodnotu nepřináší, je nejen zbytečný, ale může působit také negativně. Udělat na neznámého člověka špatný dojem nekvalitním a narychlo zpracovaným PR článkem nebo videem ošklivě sabotuje veškeré úsilí. Takového špatného dojmu se navíc velmi těžce zbavuje.
“První dojem je klíčový. Na udělání dobrého prvního dojmu nikdy nezískáte druhou šanci.” - Jack Trout, autor knihy Positioning
V principu je to ale docela jednoduché.
Je třeba absolvovat tyto kroky:
Skvělý příklad z praxe je sales kouč Filip Bartůněk, který na svém instagramu pravidelně přidává krátká videa s tipy a triky.
Moji kamarádi, kteří provozují čajové studio Meetea, sdílí s fanoušky své cesty do Asie na čajové farmy a vysvětlují, jak si čaje vybírají. Také krásný příklad.
Pokud obsah vytváříme dlouhodobě a systematicky ho distribuujeme i propagujeme, můžeme relativně rychle (během týdnů až měsíců) vytvořit publikum až desítek a stovek tisíc lidí, kteří si k nám při opakovaném kontaktu vytvoří trvalý lidský vztah.
Když se bavíme o prodávání produktů z eshopu na sociálních sítích, v drtivé většině případů se bavíme o propagaci ve formě reklam - ať už je to na Facebooku, Instagramu nebo dalších.
Vzhledem k tomu, že organický obsah (bez použití placené reklamy) dnes s výjimkou TikToku už příliš nefunguje, jsme nuceni využít reklamních systémů těchto platforem.
Dobrá zpráva je, že algoritmus Mety je dnes už tak pokročilý, že s pomocí obrovského množství dat o svých uživatelích (Facebook, Instagram) a umělé inteligence dokáže rychle najít přesně ty lidi, kteří mají zájem o naše produkty.
Úspěšné eshopy i v České republice měsíčně investují miliony korun do reklamy na platformách společnosti Meta.
Pro úspěšnou propagaci eshopu jsou nutné 3 věci:
Jak už jsme si řekli na začátku článku, lidé nejsou na sociálních sítích proto, aby nakupovali. Jestliže je chceme k nákupu přesvědčit, musíme jim dát skutečně přitažlivou nabídku. To znamená lákavý produkt, ideálně v dobré akci.
Krásné příklady:
Propagace eshopu je technicky náročnější záležitost než propagace značky, tudíž bych vám doporučil spolupracovat se zkušenými specialisty. To jsou například Petr Handlíř nebo Jiří Pernica.
Pokud vaše firma už realizuje jiný druh marketingu - například SEO, PPC nebo podobně, možná chcete zapojit sítě především pro navýšení jejich ziskovosti a výkonu.
Marketing na sociálních sítích se dá efektivně využívat i s tímto cílem.
Podobně jako ostatní reklamní systémy i Facebook, Instagram a další platformy nabízejí firmám možnost využít remarketing.
Remarketing je způsob, jakým firmy mohou znovu oslovit lidi, kteří už jednou navštívili jejich webové stránky nebo projevili zájem o jejich produkty. Jistě to znáte. Například když si prohlížíte boty v eshopu, ale nekoupíte je, následně vidíte reklamy na tyto boty na jiných stránkách. To je remarketing – připomínky produktů nebo značek, které jste si už jednou prohlédli, které se vás snaží vrátit zpátky a nákup dokončit.
Tuto část článku postupně rozšiřuji.. (Poslední aktualizace 5. 7. 2024)
Nabídka pro vás: Pokud byste měli zájem využít remarketing na Facebooku nebo Instagramu, neváhejte se mi ozvat. Rád to pro vás zařídím.
Stejně jako u ostatních marketingových kanálů i pro sociální sítě existuje spousta skvělých nástrojů, které nám mohou práci výrazně usnadnit.
Mrkněme na pár těch nejoblíbenějších.
Canva je parádní a velmi populární nástroj, který pomáhá tvořit grafický obsah na sítě – od obrázků, přes infografiky až po prezentace. Má obrovský výběr šablon a grafických prvků, které si mohou uživatelé upravit podle svých potřeb. Je super jak pro firmy, které chtějí vylepšit vizuál svých příspěvků, aniž by musely platit profi grafika, tak i pro úplné začátečníky, kteří se teprve se sociálními sítěmi učí.
Proč je Canva oblíbená:
Nevýhody Canvy:
Adobe Express (dříve Adobe Spark) je nástroj na tvorbu grafiky a videí, se kterým lze také snadno vytvořit profesionální obsah pro sociální sítě. Osobně ho preferuji více než Canvu, ale to nejspíš proto, že jsem historicky používal nástroje od Adobe jako Photoshop a podobně. Naopak někteří kolegové ho rádi nemají. Je třeba proto vyzkoušet, co vám bude více vyhovovat.
Nabízí spoustu šablon a má jednoduché uživatelské rozhraní, takže tvorba je rychlá a efektivní. Pro klienty často používáme právě Adobe Express na tvorbu bannerů, vizuálů k příspěvkům, ale i pro prezentace a nabídky.
Co na něm uživatelé ocení:
Nevýhody Adobe Express:
Buffer je další oblíbený nástroj na správu sociálních sítí, který umožňuje uživatelům dopředu plánovat a publikovat obsah. Má jednoduché rozhraní, takže nastavování a správa příspěvků je rychlá a bezproblémová. Buffer je ideální pro firmy, které chtějí zjednodušit proces plánování a publikování obsahu na sociální sítě a šetřit čas.
Výhody Bufferu:
Nevýhody Bufferu:
Hootsuite je jeden z nejznámějších nástrojů na správu sociálních sítí. Umožňuje uživatelům plánovat a publikovat příspěvky na různých platformách, jako jsou Facebook, Twitter, LinkedIn nebo Instagram, a to všechno z jednoho místa. Mohou si snadno spravovat obsah, sledovat zmínky o své značce a analyzovat výsledky kampaní.
Má více pokročilých funkcí oproti Bufferu, ale také je dražší.
Proč je Hootsuite oblíbený:
Nevýhody Hootsuite:
BuzzSumo je nástroj na analýzu obsahu, který pomáhá uživatelům zjistit, co zrovna frčí na sociálních sítích. Díky němu mohou sledovat, jak se jejich obsahu daří, a zjistit, jaké příspěvky mají největší dosah a zapojení. BuzzSumo je ideální pro firmy, které chtějí optimalizovat svůj obsahový marketing a zjistit, jaká témata a formáty nejvíc rezonují s jejich publikem.
TIP: Pokud si hrajete rádi s umělou inteligencí a (nebo) jste technicky zdatnější, možná vám víc než Buzzsumo bude vyhovovat aplikace Apify, která umožňuje scrapovat sociální profily.
Proč využívat BuzzSumo:
Nevýhody BuzzSumo:
Postupně přidávám další nástroje.. (poslední aktualizace 14.10.2024)
Pokud vám dává smysl, co jste si v mém článku přečetli, můžete využít i konzultaci se mnou nebo kompletní realizaci marketingu na klíč.
Marketing pro malé firmy zajišťuji přes 10 let a mám dobré reference. Rád budu i vaším průvodcem ve spletitém světě online a social media marketingu.
Pokud vás téma social media marketingu zajímá ještě více do hloubky, na internetu existuje spousta skvělých zdrojů. Doporučuji například tyto: