Facebook, Instagram, Linkedin, Google. SEO, PPC, obsahový marketing, emailing, influenceři, affiliate a kdo ví co ještě. To je jen malý výčet platforem a možností, které před sebou má každá firma uvažující o investici do online marketingu. Jenže co z toho zvolit? Kudy se vydat? Dá se dělat všechno najednou pořádně a efektivně? 

Jeden ze závěrů, který byste od marketingového konzultanta na úvod měli chtít, je poradit nejen, na které z těchto různých cest se nachází příležitost právě pro vás, ale především s tím, která možnost nabízí nejlepší poměr cena/výkon. Jinými slovy, kde se nachází nejsnáze dosažitelné výsledky = nejsnáze dosažitelný zisk!

Metoda LHF – Nízko visící ovoce

V angličtině se vžil výraz „low-hanging fruit“, který bychom doslovně přeložili jako nízko visící ovoce, pro označení příležitostí, které máte přímo před očima. Skutečný význam spojení je tedy spíše „nejsnáze dosažitelné výsledky“. V marketingu si to představte jako něco, co můžete velice snadno zrealizovat a co prakticky okamžitě povede k znatelnému nárůstu (objednávek, návštěv atd).

Pokud chcete díky digitálu opravdu růst, pak vám marketing musí co nejdříve vydělávat. Pokrytí nákladů a rychlá zpětná vazba ve formě tržeb je strašně důležitá. Jasně, marketing je investice jako všechno ostatní a buďme střízliví – výsledky na sebe někdy nechávají chvíli čekat. Ale pokud se tato chvíle protáhne na dlouhé roky, pak je něco špatně.

Se svými novými klienty se na začátku spolupráce obvykle snažíme přijít na to, co je právě ta jejich příležitost, ono low-hanging fruit, které může vyústit v co nejdřívější výsledky. Někdy už je klienti znají a vědí přesně, co potřebují.. i to se stává. V tom případě je společně jdeme hned využít, ale častěji je spíše teprve hledáme.

Jakmile je objevíme, snažíme se z nich rychle dostat maximum. To ve většině případů během krátké doby (měsíce, rok) přinese 10 – 100% nárůst čehokoliv, po čem jdeme. Ať už je to návštěvnost, objednávky, engagement nebo noví odběratelé.

Díky tomu dosáhneme hned několika věcí.

  • Důvěra firmy v marketing vzroste. Všichni vidíme, že to není nesmysl.
  • Nové kapacity (finanční) nám umožní více investovat do další expanze.
  • Po cestě nezřídka objevíme příležitosti další, které můžeme využít zase v další etapě.

Příklad z praxe

Firma uvedla na trh nový produkt. Chtěli jsme ho co nejdříve začít prodávat. Zvolili jsme proto PPC kampaně, protože mají potenciál přinést objednávky prakticky okamžitě. Rozjeli jsme je napříč vyhledávací sítí Googlu a začali akvírovat první zákazníky. Vytvořilo nám to obrat, který dokázal pokrýt náklady na reklamní aktivity. S tím jsme se pustili do SEO, které má sice schopnost objednávky zněkolikanásobit, ale časově se projevuje s výrazným odstupem (měsíce).

Po roční spolupráci se tržby z digitálu začaly exponenciálně navyšovat s tím, jak se kumuloval efekt těchto kanálů. Následně jsme začali plánovat další kroky, jak efektivitu ještě dále navyšovat, a pustili jsme se do příprav rozsáhlých remarketingových kampaní v kombinaci s emailingem a podobně.

Pokud bychom místo postupného navyšování skočili do všeho okamžitě, klienta bychom utopili v nákladech a výrazně bychom zvýšili tlak na všechny zúčastněné strany. Námi zvolený postup naopak splnil všechny cíle a předčil očekávání.

Kudy cesta naopak nevede

Až příliš mnohokrát jsem se od roku 2012 setkal s tím, že buď 1) firma chtěla ideálně dělat všechno najednou a zároveň za co nejnižší možnou investici, nebo 2) dotyčný majitel / manažer byl zrovna ohromně zapálený pro jeden z těchto kanálů, protože ho zrovna realizovala jeho konkurence, a on to samozřejmě musel dělat také.

K tomu řeknu jen stručně..

1) Až po letech jsem se naučil svým potenciálním klientům říkat „ne, takhle to nepůjde“. Pokud nepracujete pro velký konglomerát nebo nemáte k dispozici výrazný budget (mluvíme o miliónech Kč ročně), pak nedává smysl pouštět se do všeho hned od začátku. Je totiž třeba uvažovat nikoliv o tom, jak být vidět všude, ale spíše, jak opravdu vydělat více peněz. Ty samozřejmě mohou být pak dále reinvestovány do dalšího rozvoje, ale lépe postupovat krůček pro krůčku.

2) Někdy určitý kanál, platforma nebo nápad nemusí zdaleka fungovat tak dobře, jak si představujeme (nebo jak tomu chceme věřit). Je více než žádoucí umět si nechat některé věci rozmluvit. Přestože to třeba právě konkurence dělá, ještě neznamená, že by to dávalo smysl i ve vašem marketingovém mixu.

Zjistěte vaše příležitosti

Není nic snazšího. Spojme se a proberme to v úvodní diskusi. Ze zkušenosti doporučuji nejdříve absolvovat právě takovouto konzultaci, než rovnou investovat do realizace jednoho z kanálů. Společně nalezneme vaše low-hanging fruit.