Zakra s.r.o.

Z nuly na desítky milionů Kč během 3 let

Jak jsme udělali z čerstvě založené firmy jedničku na českém trhu s obratem v desítkách milionů Kč.

Skrolujte dolů

Už během prvního roku spolupráce jsme dostali čerstvě založenou firmu do situace, kdy díky SEO a online marketingu získávala desítky poptávek měsíčně. 

Během následujících dvou let se projekční kancelář Zakra s.r.o. stala jedničkou na českém trhu s obratem 40 milionů korun.

V tomto článku se dozvíte, jak jsme postupovali, a také 7 klíčových marketingových tipů, díky kterým můžete dosáhnout něčeho podobného.

Zakra je ..

Malá česká firma, která pomáhá majitelům rodinných domů s pořízením čističky odpadních vod (ČOV). Svým zákazníkům připravuje projektovou dokumentaci, ale také se stará o pořízení hydrogeologického posudku a stavebního povolení na úřadech. Dnes je jedničkou na českém trhu, pravidelně generuje přes 200 poptávek měsíčně a ročně tak s čističkami pomůže tisícům lidí.

Nicolasi, děláš ještě SEO?

Takhle začínala zpráva, kterou mi poslal Michal Kraus na začátku léta 2019. Společně se svým kamarádem Ondrou založili úplně novou společnost, měli první zakázky přes různé známé a chtěli šlápnout do marketingu.

Odpověděl jsem, že ano a rád s tím pomůžu. Od začátku jsme měli s Michalem jasné, jak se na to chceme vrhnout. Chtěli jsme firmu propagovat skrze obsahový marketing a tak jsme se hned pustili do práce na obsahu a SEO.

TIP: Pokud nevíte, co je nebo jak funguje SEO, doporučuji přečíst tento článek.

Dnes, když píšu tyto řádky, získávají kluci přes 200 poptávek měsíčně ze svého firemního webu a ročně jejich webové stránky navštíví stovky tisíc lidí z celého Česka. S jedinou krátkou výjimkou v období propuknutí konfliktu na Ukrajině a v té době také raketového růstu hypotečních sazeb, není od začátku naší spolupráce pro Zakru neobvyklé, že se dostává do akutního přetížení zakázkami.

Zrovna před několika dny jsem od Michala obdržel tento email:

Jak je možné, že čerstvě založená firma dosáhla během takto relativně krátké doby takového růstu? Jak dosáhla každý rok výrazného navýšení prodejů a nutnosti najímat nové zaměstnance? Pojďme si ukázat..

Jak jsme postupovali

Na úplném začátku v roce 2019 měla Zakra s.r.o. pouze velmi jednoduchý firemní web. Úvodní stránka, nabídka služeb, kontakt. Toť vše. Klasika.

Pro to, abychom přivedli výrazně víc nových zákazníků, takový jednoduchý web ale nestačí, jak už jsem popisoval i tady

Začali jsme z toho důvodu systematicky vytvářet obsah (konkrétně články) o čističkách odpadních vod, jelikož jsme věděli, že potenciální zájemci o naší službu mají ohledně ČOVek spoustu různých otázek.

Tvorba edukativních článků

Nejdříve jsme si z Googlu a Seznamu vytáhli informace o tom, co potenciální zákazníci hledají ve vyhledávačích. (Ptáte se jak?)

Už v tomto kroku jsme našli tisíce různých dotazů, které kolem ČOV uživatelé na internetu denně hledají.

Z tisíců různých vyhledávacích dotazů jsme si vytipovali ty, které jsou vyhledávány nejčastěji a nejvíce, a na základě těch jsme si připravili “redakční plán” pro tvorbu našeho obsahu.

Já i kluci ze Zakry jsme věděli, že pokud máme dosáhnout výrazného úspěchu, musíme tak trochu běžet maraton. Tedy produkovat co nejvíce kvalitní obsah (články) pravidelně a dlouho, dokud nedosáhneme vytoužených výsledků.

Týdny a měsíce ubíhaly a protože jsme v úsilí nepřestávali, brzy jsme na webu shromáždili spoustu edukativních článků na téma ČOV.

Jestliže totiž chcete z Googlu dostávat na web hodně zákazníků a návštěvníků, musí vás Google nejdřív “mít rád”. Toho docílíte pouze tak, že kolem vašich produktů a služeb vytvoříte hodně kvalitního obsahu. Vyhledávač vaši firmu pak začne považovat za experta na dané téma a bude vás doporučovat všem, kteří si o něm chtějí něco zjistit. 

Každý zajímavý dotaz nebo téma, které lidi ohledně produktu na Googlu hledají, si tak zaslouží vlastní článek, který pomůže věc čtenářům rozjasnit.

Jak přesně tohle funguje, jsem více rozepsal zde.

Vytvářet ale jen tak ledajaké články nestačí.

Nejdříve pomáhat, pak teprve prodávat

Spousta firem, která se pustí do optimalizace webu pro vyhledávače (SEO) a s tím i do tvorby článků, k tomu přistupuje pouze jako k “nutnému zlu”, který si musí nějak odbýt. Hlavně, aby nějaké články byly.. 

To je ale zásadní chyba.

Je to právě kvalita těchto článků, která určuje úplně všechno.

Úroveň kvality článků nejen, že rozhoduje o výsledku SEO a zda vám Google bude přivádět nové návštěvníky, ale zároveň také o tom, jestli se tito návštěvníci promění i v platící zákazníky.

Z tohoto důvodu musí být články mimořádně kvalitní a přinášet jejich čtenářům spoustu informativní hodnoty. Mrkněte třeba na tohoto průvodce výběrem domácí čističky odpadních vod

Hluboce propracovaný článek, který podrobně a detailně pomáhá lidem zvolit správnou čističku odpadních vod, na co si dát pozor, co při výběru zvážit a tak dále. Dodnes neexistuje konkurence, která by takto propracovaný obsah v této oblasti nabízela.

Právě proto i tento článek získává spoustu návštěvnosti z vyhledávání a díky své kvalitě konvertuje mnoho z nich do platících zákazníků.

Možná vás udiví, jak dlouhý tento článek je.

Při naší práci je tento formát ale docela obvyklý.

  • Články, které moji klienti publikují, nezřídka přesahují 2000 slov.
  • Jdou velmi do hloubky daného tématu.
  • Nabízí odpovědi na (spoustu) nejčastěji kladených otázek.
  • Působí více jako odborné poradenské publikace než jako reklamní PR obsah.

A to je přesně důvod, proč fungují.

Mnohokrát jsem slyšel námitku: “Lidé přece nečtou dlouhé texty! Nikdo dnes nechce číst!”

Nesmysl.

Samozřejmě, že lidé čtou dlouhé texty. Ale pouze tehdy, když mají do něčeho investovat větší peníze.

Když si člověk chce koupit žvýkačku za 20 korun, nebude číst dlouhý elaborát o tom, jakou značku žvýkaček si má vybrat. 

Pokud ale chce investovat do něčeho, co ho vyjde na 5, 10 nebo desítky tisíc Kč, rozhodně si o tom nejdříve bude chtít víc zjistit.

Čím dražší daný produkt nebo služba je, tím více informací dotyčný zájemce potřebuje a chce vědět. Propracované edukativní články, které s klienty tvoříme, jsou dokonalým prostředkem, jak s potenciálním zákazníkem navázat vztah a inspirovat ho k tomu, aby službu (produkt) objednal právě u nás.

Držíme se proto vždy těchto pravidel:

  • Články musí dané téma probrat co nejvíce do hloubky.
  • Zodpovědět zájemcům všechny nejčastější dotazy.
  • Zároveň tak, aby se to dalo přečíst - pryč s přebytečným žargonem a nesrozumitelnými termíny.
  • Články musí upřímně chtít čtenáři pomoci. Jsou to “průvodci rozhodnutím”.
  • Nikdy nesmí manipulovat s čtenářem. Lidé nejsou hloupí. Prokouknou to.
  • Články nesmí být prostoduchá reklama bez hodnoty.

Nezapomínáme vyzvat k akci

Obsah musí pomáhat a být skutečně užitečný, ale nesmíme zapomínat uživatelům také nabízet své služby.

Proto v kontextu těchto článků vždy nabízíme, aby se nám při řešení jejich situace ozvali, nebo rovnou odkazujeme na naše produktové stránky.

Je ale důležité..

  • Nepřehánět to. Obsah musí z 90 % pomáhat, pouze z 10 % něco prodávat.
  • Výzvy k poptávce umisťujeme do článku opatrně a nenásilně
  • Větší pozornost nabídce zákazníkům věnujeme až na závěr článku.

Pamatujeme na to, že náš obsah musí v prvé řadě umožnit zákazníkovi, aby k nám začal cítit sympatie. Konverze (prodej) je až druhým cílem v pořadí.

Na výsledky jsme pouze nečekali

Pokud už jste si o SEO v minulosti něco zjišťovali, pak víte, že jeho výsledky zaberou čas. Google a ostatní vyhledávače potřebují týdny až měsíce, aby přesunuly web do předních pozic. Na příliv nových poptávek se tak musí trochu počkat.

Ale existuje způsob, jak si čekání zpříjemnit. 

Tím je doplňková PPC reklama. Tedy placené inzeráty přímo ve vyhledávání:

Tyto reklamy lze rozběhnout rychle a nové návštěvníky tak získat prakticky okamžitě.

Jakmile jsme měli kvalitní obsah na našem webu, spustili jsme proto doplňkově i PPC, abychom nábor nových zákazníků urychlili. PPC reklamy děláme s úspěchem dodnes, přestože SEO funguje na výbornou.

TIP pro vás: Přečtěte si víc o tom, jak kombinujeme SEO a PPC, v článku Jak získáváme i přes 200 zákazníků měsíčně.

Účinná nabídka, která navýšila prodeje

Netrvalo dlouho a na web chodilo spoustu lidí. S tím, jak firma získávala stále více poptávek a tím i vydělávala více, jsme si uvědomili, že nadešel čas na redesign webu.

Původní web sice fungoval a výsledky přinášel, ale byl už docela staromódní a věděli jsme, že když to uděláme dobře, budou i návštěvníci více objednávat.

Klientovi jsem na nový web doporučil spřátelenou firmu, která se zabývá speciálním redakčním systémem Statamic, jehož hlavní výhoda je ohromující rychlost načítání a velmi vysoká úroveň zabezpečení. Oboje je důležité jak pro zvýšení prodejů, tak pro lepší SEO, jak jsem popisoval zde.

S klientem jsme se při redesignu zaměřili ale i na nové prodejní texty.

Dobré prodejní texty a správně formulovaná nabídka dokáže zvýšit objednávky i o desítky procent.

K tomu, abychom je dokázali sepsat, jsme si museli zodpovědět otázku: Jaká je největší přidaná hodnota naší služby?

Díky tomu, že Zakra připraví vše, co je k čističce zapotřebí, a to včetně úředního povolení, ušetří zákazník nejen spoustu zbytečných starostí ale konkrétně i desítky hodin svého času a odhadem tak 3 dny volna z práce.

Na základě toho jsme sestavili atraktivní nabídku: 

Objednávky se zvýšily o 57 % meziročně po uvedení nového firemního webu s touto argumentací.

TIP pro vás: Pokud se chcete dozvědět více o tom, jak zvýšit objednávky prostřednictvím textů a dobré nabídky, čtěte článek zde.

Vše poctivě od začátku měříme

Dělat online marketing a SEO profesionálně znamená, že nic nenecháváme náhodě. Měříme všechny důležité metriky.

  • Jak se vyvíjí pozice webu ve vyhledávačích?
  • Jak se mění návštěvnost v průběhu? 
  • Kolik poptávek přibývá? Jaké reálné tržby a zisk?
  • Jaké návratnosti investice dosahujeme?

K tomu nám slouží nástroje jako Collabim, Google Analytics nebo Google Search Console.

Jeden úspěch nám nestačil!

Už někdy po prvním roce aktivního SEO jsme věděli, že jsme našli super cestu, jak firmě získávat nové zákazníky. Poptávky se hrnuly a návštěvnost se každý měsíc zvyšovala. 

V jednu chvíli jsme si ale řekli - proč to nezdvojnásobit? Byli jsme hladoví po úspěchu a po dalším růstu. Jelikož jsme asi prostě nadšenci, vrhli jsme se do něčeho, co by většina SEO specialistů asi nedoporučila.

Vytvořili jsme druhý web, kde jsme rozjeli úplně stejnou strategii.

Důvody, které nás k tomu vedly, byly:

  • Trh s projektanty ČOV nebyl saturovaný. Konkurence sice byla, ale málokdo šlapal do online marketingu.
  • Už jsme znali “recept na úspěch” a chtěli jsme ho co nejvíce využít.
  • S druhým webem jsme diverzifikovali zdroje poptávek. 

Postupovali jsme tedy stejně jako u hlavního webu.

  1. Na základě klíčových slov sestavili nový redakční plán.
  2. Začali jsme tvořit edukativní články o ČOV s naší nabídkou.
  3. Web jsme zoptimalizovali i po stránce technické.

A rozběhli jsme druhý maraton..

Během dalšího roku se náš satelitní web rozrostl na tisíce návštěv.

Faktická poznámka: Aby bylo jasno. Satelitní web nikdy nebyl náš primární cíl. Také i proto nedorostl do takové velikosti jako Zakra.cz. Nicméně i přesto dodnes přináší desítky poptávek každý měsíc a je tak vítaným doplňkem naší strategie. 

Recyklace jako klíč k maximální efektivitě

Tvorba obsahu je základním stavebním kamenem marketingu, který pro firmy děláme. Když už si s ním dáváme tolik práce, je proto nutné z něj vyždímat maximum.

Jakmile jsme měli hodně článků, rozhodl se Michal je následně zrecyklovat i do videoprezentací.

To dává naprostý smysl - když už je obsah hotový, proč z něj neudělat více funkčních formátů?

Vzal proto nejčastěji kladené dotazy a populární články z webu, transformoval je do videí s hlasovým doprovodem a umístil na YouTube:

To mělo následující výhody:

  • Získali jsme zpětný odkaz z YouTube a tím tak posílili SEO webu.
  • Na YouTube nachází Zakru další potenciální zákazníci.
  • Videa se zájemcům o ČOV ukazují i samostatně v Googlu.

TIP pro vás: Když už máte hotový obsah, zamyslete se nad jeho využitím i v jiných platformách. Lze to provést s YouTube, ale i s TikTokem, Instagramem a Facebookem.

Výsledky nás těší, ale neusínáme na vavřínech

Zakra s.r.o. nyní získává každý měsíc přes 200 poptávek z webu a ročně jejich webové stránky navštíví až stovky tisíc lidí.

To, čeho jsme tu dosáhli, mě i klienta samozřejmě těší. Jak už to tak ale bývá, ani tady práce nekončí. Stále i teď, když píšu tyto řádky, neustále pracujeme na dalších vylepšeních. Rozvíjíme náš web i brand na sociálních sítích, zabýváme se novými taktikami a průběžně vylepšujeme naši marketingovou strategii.

Tohle je to, co mě na práci s mými klienty baví asi nejvíce. Fakt, že já i moji kolegové můžeme být součástí jejich příběhu, aktivně se zapojovat do dalšího rozvoje a pomáhat jim po jejich cestě světem online marketingu.

“Naše společnost má s Nicolasem dlouhodobou spolupráci. Od roku 2019 nám pomáhá budovat kompletní online marketing. Za 2 roky se nám podařilo ze Zakra.cz vybudovat nejsilnější značku na trhu vodohospodářských projektů. S klidným srdcem ho můžeme doporučit všude, kde to s online marketingem myslí vážně.” - Mgr. Michal Kraus, obchodní ředitel

Uděláme něco podobného i pro vás?

Zaujalo vás, jak jsme postupovali v případě této firmy? Chtěli byste se dozvědět něco víc o tom, jestli by takový marketing dával smysl i pro vás? Ozvěte se mi a můžeme to nezávazně probrat.

Kontaktujte mě nebo si přečtěte víc o službách pro firmy.

Případně, pokud se chcete dozvědět ještě něco víc o online marketingu pro malé české firmy, doporučil bych vám tyto články: