Jak psát články, aby byly první v Googlu (III. díl) - Osnova článku
Třetí díl návodu, jak psát pro úspěšné SEO.
Pokud jste již četli předchozí části návodu, pojďme se nyní podívat na to, jak vaše články koncepčně uchopit a strukturovat tak, aby byly skvěle čitelné pro lidi a přátelsky nastavené pro vyhledávače jako Google a další.
Každý článek by měl mít efektivní osnovu, která se odvíjí od tématu, o kterém píšeme.
V praxi proto bude osnova pokaždé odlišná, ale je dobré držet se následujících styčných bodů.
Toto je hrubá kostra článků tak, jak je s úspěchem píšeme u klientů.
Každý z těchto styčných bodů si stručně rozebereme. Tak pojďme na to.
Tento návod je mimochodem součástí série “jak psát články pro SEO” v rámci optimalizace webů pro vyhledávače.
Tedy nadpis, který čtenář i vyhledávač vidí jako vůbec první kus obsahu.
Musí splňovat:
Takže když cílíme na “jak vybrat auto”:
Nadpis článku se obvykle propisuje i do titulku stránky (to, co vidíme jako název kartičky v prohlížeči) a tím pádem i do výsledků Google.
Ten se často v systémech jako WordPress generuje automaticky, takže ho většinou neřešíme ručně. Nicméně pokud bychom ho museli řešit, shrnuli bychom v něm hlavní pointy, které se uživatel v článku dozví.
Snažíme se být přímí, užiteční a rychlí. Buď dáváme uživateli hned v úvodní části to, pro co přišel (pokud téma není složité), nebo mu jasně ukážeme, že svoji odpověď v našem článku najde a kde.
!! Nikdy do úvodu neprotlačujeme dlouhé zbytečné omáčky kolem a nicneříkající fráze.
Hlavním úkolem úvodu je:
Příklad, kdy můžeme odpověď dát hned: https://www.visionplan.cz/cena-geometrickeho-planu/
Člověka by svádělo sepisovat dlouhý elaborát a mohutnější úvod, ale zde to není třeba.
Výsledek:
Ano, článek dále pokračuje (má další podkapitoly, které rozebírají téma do hloubky), ale odpověď uživatel dostává okamžitě = je ihned uspokojen. Tím je ve výsledku více uspokojen i samotný vyhledávač.
Ne vždy je ale tento postup možný.
U složitějších témat si nemůžeme dovolit dát tak prostoduchou odpověď.
Tehdy v úvodu čtenáře spíš nalákáme na hodnotu, kterou z obsahu dostane, a ideálně mu dáme rovnou i rozcestník, aby se mohl okamžitě prokliknout na to, co ho zajímá nejvíce.
Příklad tohoto přístupu: https://www.zakra.cz/blog/co-je-domaci-cistirna-odpadnich-vod
Obzvlášť u komplexních průvodců je toto správné řešení.
Co když ale nepíšeme komplexního průvodce, protože téma není tolik robustní, přesto je však komplikovanější než jen pro jednoduchý úvod?
To nás přivádí k rychlému přehledu.
Pokud téma neumožňuje jednoduchou přímou odpověď (např. je zapotřebí hlubší návod, srovnání více faktorů), použijte hned po krátkém uvedení do tématu sekci "Rychlý přehled".
V této části shrňte klíčové body, zjištění nebo závěry článku a dejte uživateli okamžitý přehled, i když zbytek článku jen prolétne.
Příklad použití: https://www.woltair.cz/blog/fotovoltaika/cena-fotovoltaiky
Cílem rychlého přehledu je:
Ptáte se, zda je nutné psát podrobné články, když lidé stejně prolétnou jen rychlý přehled?
Má vůbec význam psát i ten zbytek?
Ano, rozhodně má. Z několika důvodů:
Především tehdy, když se pohybujeme ve vysoce konkurenční oblasti, dává smysl do takového obsahu vkládat úsilí.
Zatímco nadpis článku (H1) je jako titul knihy, podnadpisy (H2, H3, H4 atd.) jsou jako názvy kapitol a sekcí uvnitř ní. Jsou naprosto zásadní pro strukturu, čitelnost a celkový uživatelský zážitek (UX), a zároveň hrají důležitou roli pro SEO.
Na závěr shrneme hlavní body z článku - a to jasně, srozumitelně a stručně.
Má čistě pragmatický účel = vylepšit zážitek uživatele ze čtení článku.
Obzvláště u komplikovanějších témat je shrnutí fajn, protože čtenář se může cítit přetížený informacemi a mít v hlavě trochu zmatek.
Google si zároveň uvědomuje, že se snažíme uživateli pomoct co nejlépe zprocesovat informace. To jsou plusové body.
Často kladené dotazy (FAQ) na konci článku (nebo někdy i v jeho průběhu, pokud se to hodí) je velmi užitečným prvkem jak pro uživatele, tak pro vyhledávače.
FAQ sekce je doporučená zejména u složitějších nebo komplexnějších témat, kde je pravděpodobné, že..
Případně můžeme FAQ využít i jako shrnutí hlavních myšlenek.
V rámci budování transparentnosti, autority a důvěryhodnosti chceme, aby závěr článku obsahoval alespoň stručné informace o autorovi (a proč bychom mu měli věřit) a kontakt na něj.
Tohle buď píšeme manuálně, nebo to tam generujeme automaticky přes redakční systém.
Každopádně by to mělo vypadat cca takto:
Tímto způsobem říkáme uživatelům ale i Googlu, proč jsou informace od nás důvěryhodná volba.
Podobně jako při psaní diplomových prací nebo odborných studií je vysoce doporučeno používat u SEO článků odkazy na použité zdroje a k tomu připojit další doporučené odkazy, které mohou uživateli dále pomoci.
!! Důležité: Při vkládání odkazů:
U doporučených odkazů:
V praxi vypadá následovně (za koncem článku):
Víc si povíme už v ostatních dílech návodu:
Hodit by se vám také mohl: