Jak psát články, aby byly první v Googlu (III. díl) - Osnova článku

Jak psát články, aby byly první v Googlu (III. díl) - Osnova článku

Třetí díl návodu, jak psát pro úspěšné SEO.

Jak psát články, aby byly první v Googlu (III. díl) - Osnova článku

Pokud jste již četli předchozí části návodu, pojďme se nyní podívat na to, jak vaše články koncepčně uchopit a strukturovat tak, aby byly skvěle čitelné pro lidi a přátelsky nastavené pro vyhledávače jako Google a další.

Každý článek by měl mít efektivní osnovu, která se odvíjí od tématu, o kterém píšeme.

V praxi proto bude osnova pokaždé odlišná, ale je dobré držet se následujících styčných bodů.

  • nadpis článku (H1)
  • perex nebo popis článku
  • úvod do článku
  • rychlý přehled
  • podnadpis 1
  • podnadpis 2
  • podnadpis 3
  • podnadpis 4, 5, 6.. a tak dále (podle potřeby)
  • shrnutí
  • často kladené dotazy
  • o autorovi + kontaktní údaje
  • použité zdroje + doporučené odkazy

Toto je hrubá kostra článků tak, jak je s úspěchem píšeme u klientů.

Každý z těchto styčných bodů si stručně rozebereme. Tak pojďme na to.

Tento návod je mimochodem součástí série “jak psát články pro SEO” v rámci optimalizace webů pro vyhledávače.

Nadpis článku (H1)

Tedy nadpis, který čtenář i vyhledávač vidí jako vůbec první kus obsahu.

Musí splňovat:

  • obsahovat hlavní klíčové slovo
  • zároveň být atraktivní, aby ho uživatel chtěl číst (nebo na něj kliknout)

Takže když cílíme na “jak vybrat auto”:

  • špatné: Na co myslet při koupi auta
  • lepší: Jak vybrat auto?
  • velmi dobré: Jak vybrat auto (2025): Ceny, srovnání, recenze

Nadpis článku se obvykle propisuje i do titulku stránky (to, co vidíme jako název kartičky v prohlížeči) a tím pádem i do výsledků Google.

Perex nebo popis článku

Ten se často v systémech jako WordPress generuje automaticky, takže ho většinou neřešíme ručně. Nicméně pokud bychom ho museli řešit, shrnuli bychom v něm hlavní pointy, které se uživatel v článku dozví.

Úvod do článku

Snažíme se být přímí, užiteční a rychlí. Buď dáváme uživateli hned v úvodní části to, pro co přišel (pokud téma není složité), nebo mu jasně ukážeme, že svoji odpověď v našem článku najde a kde.

!! Nikdy do úvodu neprotlačujeme dlouhé zbytečné omáčky kolem a nicneříkající fráze. 

Hlavním úkolem úvodu je:

  • Potvrdit uživateli, že je na správném místě: Musí okamžitě poznat, že náš článek odpovídá na jeho otázku nebo řeší jeho problém (splňuje jeho search intent).
  • Poskytnout (nebo jasně přislíbit) rychlou odpověď/hodnotu.

Příklad, kdy můžeme odpověď dát hned: https://www.visionplan.cz/cena-geometrickeho-planu/ 

Člověka by svádělo sepisovat dlouhý elaborát a mohutnější úvod, ale zde to není třeba.

Výsledek:

Ano, článek dále pokračuje (má další podkapitoly, které rozebírají téma do hloubky), ale odpověď uživatel dostává okamžitě = je ihned uspokojen. Tím je ve výsledku více uspokojen i samotný vyhledávač.

Ne vždy je ale tento postup možný.

U složitějších témat si nemůžeme dovolit dát tak prostoduchou odpověď.

Tehdy v úvodu čtenáře spíš nalákáme na hodnotu, kterou z obsahu dostane, a ideálně mu dáme rovnou i rozcestník, aby se mohl okamžitě prokliknout na to, co ho zajímá nejvíce.

Příklad tohoto přístupu: https://www.zakra.cz/blog/co-je-domaci-cistirna-odpadnich-vod  

Obzvlášť u komplexních průvodců je toto správné řešení.

Co když ale nepíšeme komplexního průvodce, protože téma není tolik robustní, přesto je však komplikovanější než jen pro jednoduchý úvod?

To nás přivádí k rychlému přehledu.

Rychlý přehled

Pokud téma neumožňuje jednoduchou přímou odpověď (např. je zapotřebí hlubší návod, srovnání více faktorů), použijte hned po krátkém uvedení do tématu sekci "Rychlý přehled". 

V této části shrňte klíčové body, zjištění nebo závěry článku a dejte uživateli okamžitý přehled, i když zbytek článku jen prolétne.

Příklad použití: https://www.woltair.cz/blog/fotovoltaika/cena-fotovoltaiky

Cílem rychlého přehledu je:

  • dát uspokojivou odpověď těm, kteří nemají čas procházet celý článek
  • zároveň vnést větší vhled uživateli do tohoto komplikovanějšího tématu
  • částečně i přesvědčit uživatele, aby článek reálně přečetl celý

Ptáte se, zda je nutné psát podrobné články, když lidé stejně prolétnou jen rychlý přehled? 

Má vůbec význam psát i ten zbytek?

Ano, rozhodně má. Z několika důvodů:

  • nezanedbatelná část lidí si přečte i podrobnosti (zbytek článku)
  • jsou to právě tito lidé, kteří často následně konvertují do poptávky / zákazníka
  • je zde příležitost vybudovat hlubší důvěru s čtenáři
  • má to obrovské výhody pro SEO - pokrytí více klíčových slov, větší obsahová autorita a relevance

Především tehdy, když se pohybujeme ve vysoce konkurenční oblasti, dává smysl do takového obsahu vkládat úsilí.

Podnadpis 1, 2, 3 a další

Zatímco nadpis článku (H1) je jako titul knihy, podnadpisy (H2, H3, H4 atd.) jsou jako názvy kapitol a sekcí uvnitř ní. Jsou naprosto zásadní pro strukturu, čitelnost a celkový uživatelský zážitek (UX), a zároveň hrají důležitou roli pro SEO.

  • Používejte hierarchii správně: Začněte s H2 pro hlavní sekce článku. Pokud potřebujete další členění v rámci H2 sekce (na další podsekce), použijte H3. Pro další úroveň použijte H4 atd. Nepřeskakujte nikdy úrovně (např. z H2 rovnou na H4).
  • Buďte popisní a výstižní: Podnadpis by měl jasně sdělovat, o čem následující text bude. Uživatel by měl okamžitě vědět, co v dané sekci najde.
  • Udržujte je relativně krátké: I když musí být popisné, snažte se o stručnost.
  • Zaměřte se na logičnost posloupnosti: Posloupnost podnadpisů by měla dávat smysl a plynule provádět čtenáře tématem.
  • Použijte klíčová slova přirozeně: Pokud se klíčové slovo nebo relevantní fráze do podnadpisu hodí a přesně vystihuje obsah sekce, použijte ho. Pokud ne, netlačte ho tam násilím. Srozumitelnost pro uživatele je na prvním místě.
  • Konzistence: Snažte se o konzistentní styl a formát podnadpisů na stejné úrovni hierarchie.

Shrnutí

Na závěr shrneme hlavní body z článku - a to jasně, srozumitelně a stručně.

Má čistě pragmatický účel = vylepšit zážitek uživatele ze čtení článku.

Obzvláště u komplikovanějších témat je shrnutí fajn, protože čtenář se může cítit přetížený informacemi a mít v hlavě trochu zmatek.

Google si zároveň uvědomuje, že se snažíme uživateli pomoct co nejlépe zprocesovat informace. To jsou plusové body.

Často kladené dotazy

Často kladené dotazy (FAQ) na konci článku (nebo někdy i v jeho průběhu, pokud se to hodí) je velmi užitečným prvkem jak pro uživatele, tak pro vyhledávače.

  • Formulujeme otázky tak, jak by je pravděpodobně položili naši uživatelé.
  • Odpovědi by měly být stručné, jasné a přímo k věci.
  • Strukturujeme sekci přehledně (např. pomocí odrážek nebo číslovaných seznamů, s jasným oddělením otázky a odpovědi).

FAQ sekce je doporučená zejména u složitějších nebo komplexnějších témat, kde je pravděpodobné, že.. 

  • uživatelé budou mít po přečtení hlavního textu další specifické otázky
  • uživatelé nepřečtou celý (dlouhý) článek a budou hledat odpovědi dole (rychle scrollují na konec) 

Případně můžeme FAQ využít i jako shrnutí hlavních myšlenek.

O autorovi + kontaktní údaje

V rámci budování transparentnosti, autority a důvěryhodnosti chceme, aby závěr článku obsahoval alespoň stručné informace o autorovi (a proč bychom mu měli věřit) a kontakt na něj.

Tohle buď píšeme manuálně, nebo to tam generujeme automaticky přes redakční systém.

Každopádně by to mělo vypadat cca takto:

Tímto způsobem říkáme uživatelům ale i Googlu, proč jsou informace od nás důvěryhodná volba.

Použité zdroje + doporučené odkazy

Podobně jako při psaní diplomových prací nebo odborných studií je vysoce doporučeno používat u SEO článků odkazy na použité zdroje a k tomu připojit další doporučené odkazy, které mohou uživateli dále pomoci.

!! Důležité: Při vkládání odkazů:

  • preferujeme důvěryhodné a autoritativní zdroje
    • př.: Wikipedia, Peníze.cz, jiné oborové autority
  • u složitějších témat přidáváme i legislativní zdroje
    • př.: Zákony pro lidi, Sbírky zákonů apod
  • u odborných témat zase odborné průzkumy, studie
    • př. ResearchGate, ScienceDirect, různé instituty apod
  • pokud dává smysl, tak i mediální výstupy
    • př. Novinky, Seznam Zprávy apod

U doporučených odkazů:

  • pokud máme související téma obsahově pokryté
    • odkazujeme na vlastní články a zdroje
  • pokud o tom obsah vytvořený nemáme
    • tak jinou oborovou autoritu (raději ne přímou konkurenci)

V praxi vypadá následovně (za koncem článku):

Víc si povíme už v ostatních dílech návodu:

Hodit by se vám také mohl:

Jak psát články, aby byly první v Googlu (III. díl) - Osnova článku

Pomáhám malým českým firmám získávat více zákazníků už přes 10 let.