Jak psát články, aby byly první v Googlu (II. díl) - Příprava a rešerše

Jak psát články, aby byly první v Googlu (II. díl) - Příprava a rešerše

Druhá část návodu, jak psát pro úspěšné SEO.

Jak psát články, aby byly první v Googlu (II. díl) - Příprava a rešerše

Pokud jste již četli předchozí část o základech teorie, pojďme se nyní podívat na to, jak se před psaním samotného článku provádí příprava, rešerše (průzkum tématu) a jak se tvoří osnova takového optimalizovaného článku. 

Projdeme to krok po kroku:

  • zjistit, zda je článek vůbec dobrý nápad
  • průzkum konkurence v TOP10
  • srovnání konkurenčních článků s pomocí umělé inteligence
  • manuální editace a příprava osnovy

Tento návod je mimochodem součástí série “jak psát články pro SEO” v rámci optimalizace webů pro vyhledávače.

Je článek vůbec dobrý nápad?

Jako úplně první krok si potřebujete ověřit, zdali vůbec má smysl psát pro vaše vybrané klíčové slovo právě článek.

Uživatelé totiž zadávají do Googlu své vyhledávací dotazy vždy s jiným záměrem. Můžou chtít získat informace, ale třeba i nakoupit na eshopu nebo získat navigaci do určité lokality. 

Jak vidíte na příkladech níže..

Podle záměru uživatele Google ukazuje typově odlišné stránky.

Když lidé hledají informace, vyhledávač jim doporučí návodné články. Když ale vyhledávají spíše produkt, který chtějí koupit, nezobrazí jim články, nýbrž eshopy nebo podobně.

Tohle je velmi důležité promyslet ještě před tím, než se pustíte do samotného psaní, abyste neplýtvali zbytečně časem a úsilím. 

Pokud jste se například rozhodli, že chcete svým novým článkem obsadit klíčové slovo “autobazar Praha”, zkuste se nejdříve mrknout do Googlu, jaké výsledky tento keyword zobrazuje.

Rychle zjistíte, že tam nejsou žádné návodné články, ale pouze samotné weby autobazarů. Jinými slovy Google na tento keyword nechce zobrazit návodný článek - a i kdybyste udělali úžasně podrobný a zajímavý článek na toto téma, Google ho tam jednoduše neukáže.

Pokud se nám nepodaří obsahem správně odpovědět na uživatelův záměr, Google nám vůbec nedá šanci a náš obsah se tak do TOP10 nedokáže dostat.

Jako první se proto nejdřív ujistěte, že svým článkem cílíte na informační klíčové slovo, pro které je článek vhodným typem obsahu. 

A pokud jste si svoje cílové klíčové slovo ještě ani nevybrali, doporučuji vrátit se k předchozímu dílu mého návodu a udělat to.

Provedeme průzkum konkurence v TOP10

Následně si manuálně projděte výsledky v TOP10 v Googlu na vaše klíčové slovo a zjistěte si..

  • Jak obsahově bohaté články to jsou?
  • Jaká je jejich průměrná délka? Kolik slov v průměru mají?
  • Jaké informace se v nich nacházejí?
  • Jak moc pokrývají dané téma do hloubky?
  • Jaká podtémata pokrývají?
  • Jaká je struktura těchto článků a napadá nás způsob, jak to udělat lépe?
  • Co těmto článkům chybí?

V rámci tohoto průzkumu si zapisujeme vše důležité, co nám může následně pomoci vytvořit lepší a kvalitnější obsah. 

Cílem je vždy kvalitativně překonat konkurenci.

Chceme, aby náš výsledný článek:

  • nejen pokrýval stejná podtémata a informace jako konkurence
  • ale šel ještě více do hloubky / byl užitečnější a informativnější
  • poskytoval uživatelům ještě lepší informace a hodnotu

V případě, kdy naše copywriterky pomáhají klientům s tvorbou textů, u tohoto průzkumu konkurence ale nekončí. Obvykle si s klientem, který svoji oblast podnikání zná ze všech nejlépe a je tak často nejlepším zdrojem informací, dávají takové “reportérské rozhovory”, kdy se z něj v rámci diskusí a pravidelných schůzek snaží získat co nejvíce podkladů.

Navrhneme vhodnou osnovu článku (s AI)

Jakmile je průzkum a rešerše hotová, podobně jako u diplomové práce nebo slohů na vysokých školách pokračujeme tvorbou osnovy.

Osnovu můžeme tvořit manuálně, ale stejně tak nám s ní může pomoci umělá inteligence - např. ChatGPT 4.

Dejme si příklad - na dotaz “jak přepsat auto” se v Googlu na prvních místech zobrazují následující weby:

Zkopírujme si jejich URL adresu a pojďme do ChatGPT 4.

Dáme mu instrukci, aby na základě těchto článku získal jejich osnovu.

To nám vyhodí podobný výsledek:

Požádáme AI, aby nám na základě těchto osnov připravila “kompilaci”. Prompt bude zhruba následující..

Všimněte si, jak se snažím ChatGPT 4 směřovat ke svému cíli - vytvořit obsahově kvalitnější a ucelenější článek.

Výsledek promptu je tento:

Super, co myslíte?

Pokud bych chtěl být opravdu precizní, mohl bych do ChatGPT 4 nakopírovat URL adresy i dalších článků v TOP10 na dané klíčové slovo a nechat ho, aby vytvořil osnovu ze všech dobře rankujících stránek.

Jakmile nám AI připraví svůj návrh osnovy, manuálně ji projdeme a vylepšujeme. Doplníme, co nám tam chybí, nebo upravíme tak, aby se nám co nejvíce líbila.

Poté už se můžeme pustit do psaní.

Víc si povíme už v ostatních dílech návodu:

Hodit by se vám také mohl:

Jak psát články, aby byly první v Googlu (II. díl) - Příprava a rešerše

Pomáhám malým českým firmám získávat více zákazníků už přes 10 let.