Jak psát články, aby byly první v Googlu (I. díl) - Troška teorie
První část návodu, jak psát úspěšně pro SEO.
Pokud chcete psát články, které budou úspěšné v Googlu, musíte na začátku pochopit trošku teorie, která se skrývá za optimalizací webů pro vyhledávače.
Pokusím se celé téma maximálně zjednodušit a předat vám srozumitelně naše zkušenosti z posledních deseti let práce na SEO projektech.
V této první části mého návodu se dozvíte:
Pojďme se na to společně podívat.
Pro úspěch v Googlu musíte umět při psaní skloubit dohromady tyto tři oblasti:
Ke každému si něco povíme.
Čím více a lépe uspokojíte uživatele, který v Googlu hledá zodpovězení svého dotazu nebo řešení svého problému, tím v konečném důsledku více uspokojíte i vyhledávač.
Ten si totiž weby na první stranu vyhledávání vybírá mimo jiné právě podle behaviorálních signálů: kolik času průměrně člověk stráví na vašem webu, jak moc ho to “baví” číst, kolik dalších vašich článků si přečte nebo zda ho to zaujme natolik, aby článek sdílel na sociálních sítích, a podobně.
Jinými slovy musíte články psát tak, aby v nich lidé skutečně nacházeli přesně to, co hledají.
Čím lepší a podrobnější (fundovanější) odpověď poskytnete, tím lépe se umístíte ve vyhledávání.
Nestačí jen obecně popsat téma. Musíte do hloubky zodpovědět konkrétní otázky a problémy, které vaši potenciální zákazníci řeší. To vyžaduje důkladný průzkum a hluboké pochopení vaší cílové skupiny.
Příklad: U jednoho z mých klientů z oblasti vodohospodářských služeb jsme zjistili, že lidé hodně hledají informace o ceně, náročnosti instalace a legislativních požadavcích. Vytvořili jsme proto sérii článků, které rozebíraly právě tyto aspekty mnohem více do detailu než stránky konkurence, a výsledkem byl dramatický nárůst jak návštěvnosti, tak konverzí.
Psal jsem o tom v této případové studii.
Komplexnost ale neznamená složitost! I složitá témata je potřeba vysvětlit srozumitelně a zároveň bez zbytečného zjednodušování. Vaši čtenáři potřebují cítit, že po přečtení článku skutečně porozuměli tématu a v tu stejnou chvíli i získali všechny potřebné informace.
Kvalitní užitečný obsah je zásadní, ale sám o sobě nestačí. Pro úspěch ve vyhledávačích potřebujete také správně implementovat tzv. onpage faktory, které Googlu pomáhají pochopit, o čem váš obsah je a jak je relevantní k vyhledávacím dotazům (klíčovým slovům).
Tato klíčová slova zároveň vychází z analýzy klíčových slov, kterou je dobré udělat vždy na začátku jakéhokoliv SEO projektu, abyste dokázali postupovat systematicky a navrhnout redakční plán, který povede k opravdovým dlouhodobým výsledkům.
K základním onpage faktorům, které byste měli při psaní článků vždy zohlednit, patří:
Vše si v dalších částech návodu ukážeme na příkladech.
Dobrá zpráva je, že při psaní skutečně kvalitního a hodnotného obsahu často mnoho onpage faktorů uspokojíte automaticky. Když například napíšete podrobný článek na nějaké téma, pravděpodobně zcela přirozeně použijete všechna relevantní klíčová slova a související výrazy.
V roce 2025 ale musíme při psaní článků kromě uživatelského zážitku a klasických onpage faktorů řešit i tzv. EEAT signály. Hned si řekneme, co to je.
Jedná se o oficiální sadu pravidel společnosti Google, které vyhledávač využívá při analýze webů na internetu a podle kterých vyhodnocuje, jaké webové stránky (v našem případě články) má doporučit uživatelům při vyhledávání.
Podle nejnovějších tiskových zpráv i odborných průzkumů nabývá EEAT každý rok na stále větším významu při filtraci webů, zatímco zastiňuje faktory, které byly v minulosti důležitější (např. linkbuilding).
Pochopení těchto pravidel je klíčové pro úspěch v celém SEO, nejen u psaní jednotlivých článků.
Co znamená zkratka EEAT a co nám říká o psaní článků?
Pokud se nám podaří při psaní článků správně naplnit tato pravidla, Google bude vždy preferovat právě náš obsah před konkurencí, která ve svém obsahu nebere EEAT v potaz.
Správný a úspěšný SEO copywriting je tak trochu balancování na hraně mezi těmito třemi oblastmi. Aby se váš obsah a články dostaly na přední pozice, neexistuje bohužel jiné cesty, než optimalizovat je jak pro uživatele, tak pro roboty.
Přes všechna uvedená doporučení a pravidla i tak ale vždy pamatujme, že hlavní cíl stále je a vždy bude:
Tohle je úhlavní cíl a záměr, přes který musíme poměřovat všechny ostatní faktory.
Pokud by splnění všech uvedených úkolů (pravidel) narušovalo užitečnost nebo zážitek uživatele, budeme preferovat spíše některé pravidlo nesplnit a raději zachovat celkový dobrý dojem ze stránky.
Víc si povíme už v ostatních dílech návodu: